Persbericht: Nedersaksen versnelt de verdubbeling van de weg naar Bremen

17. November 2017

Meppen – De nieuwe SPD-CDU-regering in de deelstaat Nedersaksen zet versterkt in op de E233. Deze kortste route van de Randstad naar Bremen en Hamburg moet in Nedersaksen nog worden verdubbeld. ‘Dat de E233 als een belangrijke route is opgenomen, is een geweldige opsteker in deze laatste fase van de planvorming’, zegt Gerhard Roelfes, regiomanager van de Stedenkring Zwolle-Emsland. Naar verwachting kan over twee a drie jaar met de bouw van het 83 kilometer lange traject tussen Meppen en Cloppenburg worden begonnen.

Kaart Stedenkringgebied en E233 (PDF)
Kaart Stedenkring.pdf
Download 340,90 K

De Stedenkring lobbyt al vanaf 1993 voor de verdubbeling van de E233. Sinds bijna tien jaar werkt de Stedenkring samen met de Landkreisen Emsland en Cloppenburg aan de planvorming. Hierbij wordt nauw samengewerkt met de deelstaat Nedersaksen. De vorige regering van SPD en Groenen was verdeeld over dit onderwerp. Door de verdubbeling zal de reistijd in de spits voor vrachtwagens en personenauto’s met bijna driekwartier afnemen. Het aandeel vrachtverkeer is nu al met percentages van gedeeltelijk bijna 45% uitzonderlijk hoog. Met name de regio langs de A37 van Emmen tot Zwolle verwacht grote voordelen van het oplossen van deze flessenhals. Veel bedrijven vestigen zich juist langs dit traject om straks optimaal te profiteren van deze sterk groeiende Europese verkeersader.

De nieuwe regering in Hannover wil ook de grensoverschrijdende samenwerking versterken en grensbarrières verder slechten. ‘We merken dat bedrijven en werknemers de grens nog steeds als hindernis zien’, zegt Roelfes. Uit eerder onderzoek van de Atlas van kansen voor Zuidoost-Drenthe en Emsland bleek dat het aantal beschikbare banen in Zuidoost-Drenthe met 145.000 toeneemt, als de grensbarrières zouden verdwijnen.

Nadere informatie:
Coalitieakkoord van de SPD en de CDU (PDF)
‘Atlas van kansen voor Zuidoost-Drenthe en Emsland’ (PDF)
www.stedenkring.net

Natürlich können auch Sie uns und die E233 unterstützen!

Da es verschiedene Modelle der Unterstützung gibt, die wir Ihnen gern präsentieren möchten, hinterlassen Sie hier gern Ihren Unternehmensnamen und Ihre E-Mailadresse.

Wir werden umgehend mit ihnen Kontakt aufnehmen.

Mit * gekennzeichnete Felder müssen ausgefüllt werden.

Unterstützer

Aktuelles